02 Oktober 2014

Abarth på 2014 Paris International Motor Show

Prestanda är ett sinnestillstånd

• Abarth 2014: omsättningen steg med 23% i förhållande till 2013 i Europa, Mellanöstern och Afrika.
• Abarth 695 Biposto: hela 2014 års produktion av "den minsta supersportbilen" slutsåld.
• Abarth 500 range: 595 möjliga anpassning kombinationer.
• Formel 4: Vi firar det italienska F4-mästerskapet Powered by Abarth med att för första gången visa F4 formelbilen på en bilutställning

Abarth återvänder till Paris Motor Show för att visa modellutbudet och för att fira förra årets utmärkta försäljningsresultat. Försäljningen har ökat med 23% i EMEA regionen jämfört med 2013.

I synnerhet kommer Abarth monter välkomna allmänheten och uppvisar märkets själ, som kan sammanfattas i påståendet "prestanda är ett sinnestillstånd". Utbudet startar med begreppet ren prestanda uttryckt i form av 695 Biposto - 190 hk, 997 kg och det bästa vikt / effektförhållande i kategorin (5,2 kg / HP) och 1,4 turbo T-Jet 160 hk Formelbilen för det italienska F4-mästerskapet Powered by Abarth.

Sedan kommer "Customisation Area", där prestanda och options möts för att skapa över 595 möjliga kombinationer. En 595 Competizione kommer att visas upp för att representera den sportigaste "racing purist" andan av varumärket. Dessutom visas en 595C Turismo i "Empowermentarean " - en inbjudan att upptäcka innebörden av "vardaglig prestanda".

För Abarth är 2014 början på en ny era. Lanseringen av Abarth "695 Biposto" (den "snabbaste street-legal Abarthen någonsin"), det nya modellutbudet, engagemanget som huvudsponsor och officiell leverantör av motorer för det italienska F4-mästerskapet och debuten för Abarth 695 Assetto Corse Evoluzione, som har anslutit sig till 500 Assetto Corse och 695 Assetto Corse för årets tävlingssäsong och bidrog till årets goda resultat.

I linje med sin identitet som ett globalt varumärke har Abarth befäst och utökat sin globala närvaro genom att öppna tjugosju nya utställningslokaler 2014 (+ 15% i förhållande till 2013). Flera väntas öppna i slutet av året.

Målen uppnåddes med stöd från nätverket av återförsäljare och speedshops: med över 4600 bilar sålda hittills. Abarth 500-försäljningen har ökat med 23% i förhållande till samma period föregående år i EMEA (Europa, Mellanöstern och Afrika) regionen.
Särskilt anmärkningsvärt var de resultat som uppnåddes på internationell nivå, särskilt i Asien, Storbritannien och Tyskland: trenden är att försäljningen blir allt mer koncentrerad utanför Italien (74%) och utanför Europa (24%), med en tillväxt 9% i förhållande till förra året.
Specialversionerna var också mycket framgångsrika: produktionen är genomförd för 595 50th Anniversary versionen, som har tilldelats återförsäljarna, en fjärdedel av dessa i Japan och Australien.
Resultatet för Abarth 695 Biposto, det senaste tillskottet i serien, är lika viktigt. Den hade premiär i våras på Genèvesalongen och har varit beställningsbar sedan juni med en prislapp som börjar på 39.000 € (priset i Italien). Denna lilla supersportbil från Abarth kommer att fira sitt första års enorma framgångar i Paris: de beställningar som samlats hittills har redan överskridit årets produktionskapacitet. De första bilarna kommer att levereras innan utgången av 2014.

Efter att ha debuterat som "Official Car" vid Gumball3000 och deltagit i Goodwood "Festival of Speed", blev 695 Biposto beundrad av över 120.000 motorentusiaster på den sjunde upplagan av "Le Mans Classic" och på Lignières Historique, och har visat sig kunna hävda sig mot andra superbilar.

Prestanda för den "snabbaste street-legal Abarth någonsin" är enastående också på grund av sin vikt på endast 997 kg vilket gör den till en rättmätig medlem i den exklusiva tresiffriga viktklubben. De flesta superbilar väger mer än ett ton och endast en handfull (som Alfa Romeo 4C, till exempel) har en tresiffrig vikt. Abarth 695 Biposto är en av dessa. En vikt på mindre än 1000 kilo betyder mer dynamisk prestanda, bättre vägegenskaper och bättre vägkänsla.

Tillgänglig för orderteckning sedan juni, är resultatet av den nya Abarth 500 utmärkt även försäljningsmässigt. Detta tack vare ett stort antal versioner, genom att kombinera tre utföranden ('Custom', 'Turismo' och 'Competizione'), två olika växellådsteknologier (manuellt eller elektriskt manövrerade med växlingspaddlar) och en vanlig digital TFT instrumentpanel med färgskärm, något som blir allt vanligare bland superbilar. Dessutom innehåller 2014 års utbud tre enfärgade och två dubbelfärgade färgscheman och nya "Heritage" designade fälgar i totalt sex olika kombinationer.

Abarth 595 Competizione och 595C Turismo är goda representanter för märkets typiska tune-up koncept. Effekten i motorn i 595 Competizione höjdes till 160 hk och vägegenskaperna biffades till genom att montera 17 "hjul och ett mer än väldimensionerat Brembo bromssystem. Record Monza avgassystem och de sportiga Abarth Corse stolarna från Sabelt är standard. 595 Turismo utmärker sig istället med sin lyxiga läderinteriör.

Ett urval av kits och tillbehör framtagna tillsammans med Mopar - Fiat Chrysler Automobiles varumärke för tjänster, kundvård, reservdelar och tillbehör - kommer att visas upp i Paris. Dessa kompletterar modellutbudet och fokuserar på att leva upp till Abarths berömda customisation attityd. Mera i detalj består det av ett komplett utbud av tune-up kit och tillbehör finns för alla Abarth-modeller för bilägare som vill maxa nivån av customisering: fem motor kit, tre bromssystem och tre fjädringssatser, styling kit och ett växande utbud av tillbehör. Dessa satser och tillbehör finns också tillgängliga från Abarths officiella e-handel webbplats (www.abarthstore.com).
Med sitt utbud kan Abarth 500 tillfredsställa önskemålen från en mycket bred kundbas som spänner från förare som söker typisk elegans och exklusivitet för en GT-bil till die-hard sportbilsentusiaster till "black tie racers" (söndagar på tävlingsbanan, måndagar på kontoret) och kvinnor som lockas av bilens kombinationen av distinktion och prestanda.

För första gången på bilsalongen kommer det italienska F4 mästerskapet Powered by Abarth visas i Paris för att fira framgången med den första upplagan av mästerskapet. Abarth var huvudsponsor för det nya FIA (Internationella bilsportförbundet) mästerskapet, skapat för att låta unga förare (åldrarna 15-18) att visa sina talanger i ensitsiga formelbilar som drivs med 1.4 turbo T-Jet 160 hk motor.
Vinnaren av det internationella mästerskapet (med tjugotvå förare från tio olika länder) var klar redan två tävlingar före finalen: den unga kanadensaren Lance Stroll (Prema Power Team) vann den första Formel 4-titeln den 15 september på Vallelunga i Italien med två tävlingar kvar.
Inte ens sexton år fyllda Stroll, började skörda internationella resultat under 2010 i karting i USA och vann WSK Euroseries titel 2013, rankad sexa i världen.

Prestandan för 1,4 T-Jet på F4 är begränsad till en toppeffekt på 160 hk vid 5500 rpm och ett toppvridmoment på 240 Nm vid 3500 rpm. Det är samma motor som sitter i Abarth 500 Assetto Corse, 695 Assetto Corse och, från i år, Abarth 695 Assetto Corse Evoluzione på 215 hk.
Entypsserier drar fortfarande massor av intresse, vilket framgår av antalet deltagare (redan 23 2014) och att man kört tillsammans med WTCC (World Touring Car Championship) och ETCC.
Slutligen kommer besökarna möta FGA Capital, ett finansbolag som specialiserat sig på fordonssektorn, genom att leverera riktad rådgivning. Företaget är verksamt på alla större europeiska marknader med en enda uppgift: att stödja försäljningen av alla Fiat Chrysler Automobiles märken genom att erbjuda innovativa finansiella produkter med högt mervärde tjänster riktade till återförsäljarnätet, privatkunder och företag.


Abarth 695 Biposto: hela 2014 års produktion fördelad

Stjärnan i Abarths monter på Paris Motor Show är Abarth 695 Biposto - den perfekta kombinationen av en gatbil och en racerbil.
Abarth utmaning var att hitta den perfekta balansen för att ta en bil med prestanda och känslan för racerbanan ut på gatorna och göra det lagligt. Resultatet är Abarth 695 Biposto. Den 190 hk 1.4 T-Jet motorn är den mest kraftfulla som någonsin installerats i en gatlegal Abarth. Bilen väger bara 997 kilo, med ett förhållande på endast 5,2 kg / hk Vikt-till-effekt (bäst i sin kategori) och acceleration från 0 till 100 km / t på bara 5,9 sekunder.
695 Biposto har en överdimensionerad front intercooler, ett Akrapovic avgassystem, Extreme Shox justerbara stötdämpare, en MXL digital datalogger, Abarth Corsa från Sabelt med fyrpunkts säkerhetsbälten, Brembo bromssystem, lättade 18 "OZ hjul och en lätt titan störtbåge från Poggipolini - allt bidrar till att göra Abarth 695 Biposto till "den minsta superbilen".
Slutligen har bilen fasta "Racing Windows" med skjutbara luckor, för att spara vikt.
Det är den första gatlegala bilen med en Dog Ring växellåda, vilket gör växlingar uppåt så snabba att skickliga förare inte ens behöver använda kopplingen. Denna unika, exklusiva funktion, skapad av transmissions experten Bacci Romano, lämpar sig för expertförare och erbjuds som ett alternativ till den femväxlade manuella växellådan. Lådan kombineras med en mekanisk självlåsande differential.

Det finns en tydlig racing inspiration bakom några stillösningar, liksom aluminiumhuven med en specifik två bula design, inspirerad av den klassiska 124 Abarth, som nickar till bilar i det förflutna och är en teknisk lösning för att minska vikten. Interiören också, som kännetecknas av platta racing-bil-stil koldioxid främre och bakre panelerna ingår i Carbonio kit, spelar en roll i att göra 695 Biposto unika.

När det gäller resten av sortimentet, har Abarth förberett ett antal anpassnings kit för 695 Biposto.

Det "124 Speciale 'kit för samman alla de tuffa och lätta material som kännetecknar bilens exteriör: aluminiumhuven med speciella två-bump design och titan effekt för locken för vatten, och olja.
Med "Carbonio kit" kan du ge 695 Biposto utseendet hos en högre kategori superbil: kolfiber backspegelkåpor och liner på yttre stolpen på utsidan, kol instrumentpanelen fascia, ytterdörr panel och backspegel på insidan.

För dem med racing i blodet, har Abarth utformat ett "Pista 'kit med tillbehör som härrör direkt från racingvärlden. Som den digitala loggern MXL2 från Aim och fyrpunktsbältena fästa vid stolarna från Sabelt. Satsen avslutas med en äkta Abarth racinghjälm...

Abarth 695 Biposto byggs inte i en begränsad upplaga. Det angivna priset för Abarth 695 Biposto är från 39.000 € (priset för den italienska marknaden). Gå till den officiella webbplatsen på www.abarth.com för mer information.

Abarth 500-serien: 595 möjliga kombinationer

Med premiär i Genève och på marknaden sedan juni har Abarth 500-serien bidragit till årets goda resultat. Denna framgång är också resultatet av ett stort antal versioner som följer av de tre utförandena ('Custom', 'Turismo och 'Competizione '), två olika växellådsteknologier (manuellt eller elektriskt manövrerade med växlingspaddlar) och ett enastående antal customizationidéer för att tillgodose alla kunders önskemål.

Den nya instrumentpanelen med 7 "färg digital display och TFT (Thin-Film-Transistor) tekniken är ny för 2014 och perfekt för de ambitioner och krav sportiga kunder genom att leverera mer information om körningen.

Skärmen är standard på alla modeller och visar viktig information som lateral och longitudinal acceleration och det tryck som appliceras på gaspedalen. Bakgrundsbelysningen ger bättre läsbarhet till fördel för säkerheten.

Nya karossfärger kompletterar MY 2014: klassiker som Campovolo Grigio, Officina Rosso, Gara Bianco och Leggenda Blu får sällskap av Pista Grigio, som tidigare endast varit tillgänglig på tvåfärgade kombinationer, och pastellfärgen Beige Rally. För paletten metallic finns sen tidigare Record Grigio och Scorpione Nero som nu kompletteras med Trofeo Grigio och Cordolo Rosso. Det finns dubbelt så tvåfärgade alternativ för strömområdet: Pista Grey matchas med Leggenda Ljusblå, Beige Rally med Cordolo Röd eller Trofeo Grey. Dessutom kommer det att finnas en möjlighet för nya Beige Rally att matchas med beige sufflett hos Cabrioleten. Slutligen finns nya 16" hjul med retroinspirerad design.

Abarth 595 "Turismo" och 595 "Competizione" kommer att visas i Paris. Det finns två versioner av samma modell riktad till väldigt olika kunder, den första för bilister som söker distinktion och komfort, den andra till racinginfluerade.

 

Torbjörn Lundgren
PR Manager

 

senaste videorna

avancerad sökning

Sök...

Från
Till
Sök

Bilder


Download

Bifogade filer