14 Februari 2011

Fiat Group på den 81:a Internationella Motormässan i Geneve

Fiat Group Automobiles återvänder till den Internationella Motormässan i Geneve med en helt ny position. Viktiga världspremiärer och redan etablerade modeller turas om att understryka varumärkets tyngd och distinktion på den internationella bilmarknaden. Stjärnan på utställningen är den splitternya Fiat Freemont, den första modellen att komma ur partnerskapet med Chryslergruppen. Samtliga varumärken i Fiat Groups stall kommer att finnas representerade inklusive medlemmarna i Fiats ”MyLife”-segment, Fiat 500 TwinAir, prisbelönta Alfa Romeo Giulietta, Alfa Romeo MiTo MY 2011, 70-årsjubilerande Jeep, nya Lanciamodeller och sportbilslyx i form av Abarth ”Tributo Ferrari”.

När den 81:a upplagan av Internationella Motormässan i Geneve går av stapeln den 3-13 mars 2011 kommer Fiat Group att vara på plats och visa upp sitt fulla register. Nya och befintliga modeller från Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Abarth och Jeep kommer att pryda utställningsgolven. Fiat Groups närvaro på motormässan i Geneve innebär även startskottet för introduktionen av varumärket ”Air Technologies” vilket innefattar alla Fiats eko-teknologier som appliceras på samtliga modeller i Fiats stall. Fiat Group kommer även att introducera FGA Capital. En joint venture mellan Fiat Group Automobiles och Credit Agricole, som genom innovativa finansiella produkter ska stödja försäljningen av alla varumärken hos Fiat Group Automobiles.

Fiat Freemont gör internationell debut
Som ett första resultat av partnerskapet mellan Fiat och Chrysler visas Fiat Freemont upp i utställningshallen i Geneve. Det allsidiga fordonet är designat för att möta de varierande behoven hos familjer som söker en rymlig, bekväm och mångsidig bil som både fungerar för vardagens hets och helgens äventyr. Besökarna i Geneve kommer att få se en Fiat Freemont med en kraftfull 2.0 liters MultiJet 170 HK turbodiesel med ”Bright Silver Metallic”-kaross och svart läderinteriör.

Komforten och användarupplevelsen i den lyxiga familjebilen säkerställs bland annat av 7 lädersäten, backkamera, satellitnavigation med 8.4” pekskärm, 19” lättmetallfälgar, automatisk tre-zons klimatkontroll, backsensorer, soltak och takmonterad DVD-spelare. Den individuella designen inkluderar muskulösa, bestämda linjer framtill med nydesignade stötfångare i mjuk form och en grill med Fiat-logotypen. Bakpartiet har designats om med nya stötfångare och LED-bakljus.

Fiat Freemont finns till försäljning i stora delar av Europa under andra halva av 2011 med två motoralternativ, 140 HK och 170 HK 2.0 MultiJet, båda med turbodiesel och manuell växellåda. Framöver kommer även 4x4-versioner med 170 HK MultiJet och 276 HK 3.6 liters V6 bensinmotor, båda med automatlåda. Inget datum är dock än så länge ej satt för lansering på den svenska marknaden.

Med undantag för den kraftfulla 3.6 litersenheten från Chrysler Group Pentastar med automatlåda, producerar och utvecklas samtliga motorer av Fiat Power Train – FTP. Fiat Freemonts dynamiska prestanda har även utvecklats med hjälp av Fiats ingenjörsteknik, vilket har resulterat i speciell fjädring och styrkonfiguration för större precision och direkthet. Säkerheten är även på topp med 7 airbags, ABS-bromsar med Brake Assist, ESP med Hill-Holder och ERM som standard på samtliga fordon.     


”MyLife” – En mix av teknologi, design och miljömedvetenhet
Under motormässan i Geneve visar Fiat även upp ”My Life”-segmentet som utgörs av Punto, Qubo, Doblò och Bravo i ett helt nytt utförande. Samtliga modeller erbjuder en originell, distinkt stil med den mest avancerade teknologin för ökad komfort, prestanda och miljövänligt bilkörning. ”My Life” erbjuder en serie bilar där design, teknologi och miljövänlighet kombineras i en produkt som fyller behoven för bilköpare som vill ha körglädje, innovation med minsta möjliga påverkan på miljö.

I ”MyLife”-konceptet ingår en stor bredd av informations- och underhållningsutrustning så som MP3/CD-Radio och Instant Nav satellitnavigering som förmedlar trafikinformation i real-tid. I konceptets miljövänliga profil ingår även Fiats innovativa eco:Drive-system som genom USB-kopplingen hos Blue&Me som kan analyserar förarens körning och hjälpa till att minska bränsleförbrukningen.

Fiat Punto ”MyLife” finns tillgänglig med 3 eller 5 dörrar och känns igen på sina distinkta sportdetaljer och glossiga pianosvarta stötfångare. Teknologin är representeras först och främst av Euro 5 motorerna som samtliga har Start&Stop-system. Tillgängliga motoralternativ inkluderar två bensinmotorer (69 HK 1.2 8v och 77 HK 1.4 8v), en turbodiesel (75 HK 1.3 16v MultiJet), en Natural  Power (77 HK 1.4 8v bensin/metan) och en EasyPower (77 HK 1.4 8v bensin/LPG). I standardutrustningen ingår ett säkerhetspaket med 4 airbags, ABS + EBD, ESP/Hillholder och nackstöd bak samt ett komfortpaket med manuell klimatkontroll, radiokontroll vid ratten, fjärrstyrd dörröppning och justerbara säten och ratt.

Fiat Bravo ”MyLife” har en distinkt stilfull utsida med pianosvarta element som förstärker de övre och undre kromgrillarna, 16” tums diamantmönstrade lättmetallfälgar och kromade dörrhandtag. Den snygga exteriören kommer att vara tillgänglig i tre nya tilltalande färger; Intrepido (svart), Distinto (grå) och Superbo (röd). Besökarna på mässan i Geneve kommer att kunna se Bravo ”MyLife” med den uppskattade 120 HK 1.6 MultiJet-motorn som kombinerar låg bränslekonsumtion och låga utsläppa med ett livligt vridmoment i låga hastigheter (300 Nm vid 1500 rpm) som är bäst i klassen och ger ett tillförlitligt och reaktiv beteende i alla situationer.

Qubo ”MyLife” och Dobló ”MyLife” erbjuder båda väldesignade exteriörer med backspeglar och stötfångare som matchar karossen till färgen. Bilarnas interiör innehåller utrustning med fokus på välbefinnande och komfort, så som klimatkontroll, fjärrstyrda dörrlås, radiokontroll vid ratten samt läderklädd växelspaksknopp. Qubo och Dobló bidrar båda till ”MyLife”-segmentet med unika och vinnande koncept. Qubo i form Fiat’s ”free space”-bil med 16 olika säteskombinationer som ger exeptionellt stort och flexibelt packutrymme. Doblò erbjuder i egenskap av Fiats ”family space”-bil funktioner som både ger gott om passagerarplats samt utökad komfort och säkerhet, inklusive 7 säten, Bi-link-fjädring och sido-airbags.

TwinAir – inte enbart ett motoralternativ
Internationell motormässan i Geneve är ett utmärkt tillfälle för världspremiären av det nya TwinAir-utförande av Fiat 500-serien (salon & cabriolet). Från och med nu kommer TwinAir inte enbart användas för den revolutionerande tvåcylindriga motorn, utan även för en genuin produktserie som kan identifieras utifrån en unik och igenkännlig look. Det nya utförandet är ett tydligt resultat av den respons och uppskattning som den internationella pressen och allmänheten har visat för kombinationen mellan 85 HK TwinAir och 500-modellen. Fiat 500 TwinAir ger körglädje, erbjuder låg bränslekonsumtion och låga utsläpp i kombination med retrodesign som påminner den historiska 50-talsversionen.

Exteriören har även inspirerats av Fiat ”competizione”-serien från 70-talet och den nya 500 TwinAir erbjuder en spännande och detaljerad design som exempelvis det polerad antracitlack, pianosvart tak och mattsvarta fälgar som standard. Interiören utmärks av en mörk helhet, med läder- och textilsäten och den polerade instrumentbrädan med det innovativa ”Blue&Me”-TomTom-navigationssystemet som central punkt.

I Pop- och Lounge-utförandet finns tre motoralternativ; den pålitliga 69 HK 1.2, 100 HK 1.4 och 95 HK 1.3. Självklart bör även den nydanande 85 HK TwinAir-turbomotor nämnas – den uppenbara företrädaren för den nya tvåcylindriga motorfamiljen från FTP, Fiat Power Train, med prestandanivåer från 65 till 105 HK. Topphastigheten ligger på 173 km/h med en acceleration på 0 till 100 km/h på 11 sekunder. Jämfört med 100 HK 1.4 litersmotorn levererar 85 HK TwinAir en ökning i vridmoment på 25 % vid 2000 rpm trots en minskning av bränslekonsumtionen på 30 %.

Bränslekonsumtionsnivåerna på 4.0 l/100 km (automat) och 4.1 l/100 km (manuell). Fiat 500 TwinAir kan dessutom skryta med de lägsta CO2-utsläppsnivåerna i världen för en bensinmotor; 92 g/km (automat) och 95 g/km (manuell). Dessa siffror är ytterligare ett bevis på att Fiat 500 85 HK TwinAir är en milstolpe i ingenjörskonst och en tydlig vägledare inför framtiden


Alfa Romeo – Prisbelönad teknik och design
Alfa Romeos närvaro på motormässan i Geneve uttrycker varumärkets och bilarnas huvudmission: industriell design av fordon med toppmodern teknologi, moderna linjer och former som förkroppsligar begreppet ”design-in-motion” och betonar varumärkets grundelement; komfort, dynamik och elegans. I utställningshallen representeras Alfa Romeo av prisbelönade Giulietta och MiTo MY 2011.

Unikt för både MiTo och Giulietta är den innovativa ”Alfa TCT”-växellådan som först introducerades i MiTo och nu även i Giulietta i kombination med den prisbelönade 170 HK 1.4 MultiAir turbobensinmotorn. ”Alfa TCT”-växellådan utmärker sig genom maximal interaktion med fordonets samtliga system som exempelvis bromsar, Start&Stop-funktionen och stabilitetssystemen.
 
Alfa Romeo Giulietta har under 2010 satt sin prägel på motorbranschen och har blivit prisad i både press och av förare. Hög prestanda, överlägsen komfort, förbättrad säkerhet och framåtblickande teknologi, är de faktorer som har gjort Alfa Romeo Giulietta så populär för vardaglig körning, vilket även är anledningen till att den vunnit 16 internationella priser hittills. Bland priserna märks främst ”Engine of the year 2010” för turbobensinmotorn 1.4 MultiAir som delades ut av en internationell jury och det 5-stjärniga betyget i Euro NCAP 2010, vilket gjorde Alfa Romeo Giulietta till årets säkraste bil i mellanbilsklassen med 87 av 100 poäng.

Alfa Romeo Giulietta tillverkas i tre utförande; Progression och Distinctive samt även Quadrifoglio Verde som med sina 235 HK.

Giulietta garanterar högsta möjliga prestandanivå och miljövänlig körning med sin uppställning av möjliga turbomotoralternativ, alla med Euro 5-standard samt Start&Stop-funktion. Två bensinversioner (1.4TB 120 HK och prisvinnande 1.4TB Multair 170 HK) och tre dieselversioner (1.6 JTDM 105 HK, 2.0 JTDM 170 HK och den nya 2.0 JTDM 140 HK). Erbjudandet fullbordas med 235 HK 1750 i Quadrifoglio Verde-utförande.
 
Alfa Romeo MiTo gör världsdebut med 2011 års modell under motormässan i Geneve. Den prisbelönta italienaren har genom framgångar i ”Auto Europa 2009” och med en 5-stjärnig ranking i Euro NCAP gjort succé baserat på sin design, prestanda och säkerhet. Alfa Romeo MiTo MY 2011 är tillgänglig för försäljning i samtliga större europeiska länder från och med april.

Den första modellen som visas upp i Geneve har en stilren exteriör med den nya lacken ”Bronzo Metal” baserad på aluminium och mica. Interiören består bland annat av säten med högteknologisk textil som kombinerar en mjuk och kompakt yta med ett glänsande silkeslikt utseende. Motorn är en tilltalande 135 HK 1.4 MultiAir Turbo som kombineras med en ”Alfa TCT” automatisk växellåda som ger utmärkta prestandanivåer i jämförelse med manuell växling hos samma motor (7.1 l/100 km vid stadskörning, 126 g/km av CO2-utsläpp och 0 till 100 km/h på 8.2 sekunder).

Även ytterligare en version av MiTo MY 2011 ställs ut, nämligen en Quadrifoglio Verde som visas upp hos de Schweiziska utställarna. MiTo QV representerar den sportkänsla som fyrklövermärkningen alltid har stått för, både på in- och utsidan. Exteriören utmärks särskilt av det nya bredare frontpartiet som betonar intrycket av att bilen omsluter marken. Den klassiska fyrklövern tillsammans med kromade detaljer sätter den extra finishen. Den helsvarta interiören med nya slitstarka sportsäten Alcantara®-textil bryts av med grön-vita detaljer i sömmar, på ratten, växelspak och handbroms.

MiTo QV är utrustad med den kraftfullaste motorn i segmentet och tillika ”Årets motor 2010”, 170 HK 1.4 MultiAir Turbo, som med sin vikt/kraft-kvot (6.7 kg/HK) ligger i topp. Förhållandet mellan kraft och bränsleåtgång (124 HK/liter) ligger även i toppskiktet, vilket är särskilt viktigt eftersom det visar möjligheten att sänka utsläpp och bränslekonsumtion utan att kompromissa med prestandan.

Alfa Romeo MiTo MY 2011 har en uppdaterad image som en högteknologisk bil och behåller samtidigt sin position som en sportig kompaktbil vilket attraherar kunder som bryr sig om detaljer och maximal körglädje- och komfort.

MiTo MY 2011 erbjuds med 2 turbodieselmotorer, 95 HK 1.3 JTDM-2 och 120 HK 1.6 JTDM, 4 bensinmotorer, 78 HK 1.4 och 3 MultiAir-motorer, 105 HK 1.4, 135 HK (manuell växling eller ”Alfa TCT”-automatlåda) och 170 HK.


Lancia – Tillgänglig lyx
Ett år efter alliansen mellan Lancia och Chrysler blir de två varumärkena ett, vilket innebär startskottet för en ny dynasti som förkroppsligar det bästa av två industriella kulturer. Chryslers känsla för stil och funktionalitet kombinerat med Lancias innovationsrikedom och kärlek till tillverkning, kommer tydligt att sätta sin prägel på det nya varumärket.

Frukterna av sammanslagningen är de nya Lanciabilarna som avtäcks på motormässan i Geneve. Ypsilon, Thema, Flavia Concept, Flavia Cabrio Concept, Voyager och Delta kommer samtliga presenteras i nya versioner. De är alla, utan undantag, unika produkter som vältaligt utrycker de visioner som delas mellan Lancia och Chrysler. Sammanslagningen skedde för endast 12 månader sedan men nya Lancia är redan redo att introduceras för världen.

Nya Lancia är ett av få varumärken som erbjuder en serie bilar som sträcker sig från B-segmentet till stora MPV-bilar och målet är att Lancia som enda biltillverkaren breddar premium-segmentet och erbjuder ”tillgänglig lyx”.

Jeep – 70-årsjubilerande ikon
En av världens få sanna ikoner – Jeep – firar 70-årsjubileum under 2011. För att markera denna händelse har Jeep skapat en distinkt och unik ”70th Anniversary Edition”-versioner av Wrangler Sahara, Wrangler Unlimited Sahara och Compass Limited, som samtliga kommer att visas upp under Internationella Motormässan i Geneve. Modellerna kommer bland annat prydas med ett jubileumsemblem, exklusiv interiör och unika 18” aluminiumhjul.

Dessa jubileumseditioner kommer att vara tillgänglig under första kvartalet 2011 på utvalda europeiska marknader.

På mässan i Geneve kommer en helt ny Jeep Grand Cherokee debutera med en 3.0-liters turbodieselmotor som blir tillgänglig i Europa och på andra dieselmarknader. Den nya motorn är mer kraftfull och bränslesnål än sina företrädare och producerar dessutom lägre utsläpp. Den nya motorn har tio procent mer kraft (176 kW vid 4 000 rpm) och åtta procent större vridmoment (550 Nm vid 1800-2800) än sin föregångare. Trots bättre prestanda sänks bränsleåtgången med 17 procent (8.3 l/100 km) vid blandad körning och CO2-utsläppen likaså (218 g/km).

Slutligen presenteras även nya Jeep Compass. En konkurrenskraftig fyrhjulsdriven bränsleeffektiv kompakt-SUV som erbjuder offroad-möjligheter med en sofistikerad design som har tydliga drag från nya Jeep Grand Cherokee. Den senaste Jeep Compass erbjuder en unik blandning av premiumdesign, prestanda, effektivitet och ett större mervärde än någonsin. Den finns tillgänglig i två utföranden: Sport och Limited. Båda är tillgängliga med antingen framhjulsdrift eller med Freedom Drive 1 fyrhjulsdrift plus ett flertal motoralternativ. Pris och teknisk specifikation är ännu ej fastställt för den svenska marknaden.


Abarth – Sportig elegans
Även Abarth kommer att närvara i Geneve med en överväldigande uppvisning där stora världsdebuter varvas med beprövade modeller för att understryka varumärkets unika position på den internationella motorscenen.

Bland annat presenteras Abarth 695 ”Tributo Ferrari” som kommer att dominera rampljuset i egenskap av den snabbaste och högst presterande versionen av en 500 som någonsin körts utanför bana. De senaste två åren har samarbetet mellan Abarth och Ferrari lett till introduktionen av den exklusiva bil som kallas Abarth 695 ”Tributo Ferrari”. Abarth 695 erbjuder en lyxig sportbil för både landsväg och stadskörning. Sedan juli 2010 uppgår antalet beställningar till över 1000 från bland annat UK, Frankrike, Tyskland och Japan.

Abarth 500C med ”esseesse”-kits kan även beundras av besökarna i Geneve som får se en bil med sportig prestanda, säker körupplevelse och elegant finish. Ett tillkännagivande kommer även att ske kring den kommersiella satsningen på Abarth 500C, med den manuella 5-växlade 135 HK 1.4 T-Jet-motorn som kompletterar den nuvarande serien.



Den Internationella Motormässan i Geneve pågår för 81:a gången mellan 3-13 mars, 2011 i Geneva Palexpo, i Geneve Schweiz.

Bildmaterial finns att hämta på www.fiatpress.com


________________________________________
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Lina Gooch, PR/Communication Manager, FGA Sweden
Tel: +46 (0) 722 30 44 18
E-post lina.gooch@fiat.com

senaste videorna

avancerad sökning

Sök...

Från
Till
Sök

Related images


Bifogade filer